Saturday, October 25, 2008

Sharing is Caring

"to gain something you've to give something or to loose something"
"flows comes in = flows comes out" - HYDRAULICS equation
"energy comes in = energy comes out" - energy mass balance
Barangkali ada yang bersetuju mahupun yang kurang bersetuju dengan pepatah di atas yang satu ketika dahulu pernah ku pelajari. buat student2 civil engineering mahupun chemical engineering pasti mahir dengan equation di atas. sedikit sebanyak equation di atas amat penting bagi dalam detail design bagi sang engineer. terutama dalam mendesign culvert, pipeline etc. jika hydraulic engineer kena measure dulu flow rate water incoming and out going plus resistant an so fort. bukan tujuan nak bersyarah hydraulic mahupun energy mass balance, namun alangkah indahnya jika semua ilmu ini dapat kita sangkut pautkan dengan AD-DEEN.
Kejadian isi dunia ini untuk kita teliti dan hayati dengan erti kata ciptaan Yang Maha Esa ini sudah barangpasti ada pengiktibaran dan hikmah yang boleh kita sedut manfaat darinya. tak kira jua kejadian, matahari, pokok, fizik, biology, law, hatta ular dan kala jengking juga memberi manfaat pada kita. Namun itu semua berbalik pada kita untuk berfikir akan semua ciptaan ALLAH dengan sifat rububiyah NYA.
Berbalik kepada equation sebentar tadi yang rasanya terlalu banyak pentafsiran yang boleh di buat dan di analisa. dalam akademik misalan, sudah pasti usaha kita amat berkait dengan kejayaan kita. agak mustahil jika kita belajar lebih kurang dan kita impikan keputusan yang outstanding. Mustahil aqli. Ada terjadi namun ia dikira khawarikul adat (bertentangan dengan adat) yang lazim nya. - boleh refer Hukum Aqal dalam kitab tauhid. Begitu juga dengan dunia DAKWAH ini yang terlalu luas medannya yang perlu sama2 kita tempuhi demi melihat ISLAM itu difahami secara kaffah. Konsep DAKWAH iaitu demi menyampaikan mengenai isi kandungan agama ALLAH ini terasa amat besar memerlukan pengorbanan disertai jaminan rintangan yang sudah pasti ditempuhi. Dalam keadaan masyarakat yang amat meruncing di tengah2 pembangunan dan kemajuan duniawi yang pesat ini, tugas para daie amat berat. berdepan muslim yang seolah2 hanya menjadikan ISLAM sebagai pakaian, buka dan tanggal, muslim yang tidak kenal solat, tidak langsung peduli membaca AL quran apatah lagi mengambil isinya, muslim yang disogok pelbagai ideologi sekularis, nasionalis, liberalis. Terasa payah juga bila difikir untuk menggalas tugas yang pernah di bawa oleh para Rasul terdahulu.
Khulasoh nya disini adalah persoalan sejauh mana kita melaksanakan kerja buat itu??? DAKWAH kita harus berjalan saban hari , minggu , bulan dan tahun. Ayuh para pemuda yang kukasihi kerana ALLAH, ayuh kita gerakkan seluruh jentera dakwah kita bangkit dan terus mara mendepani mad'u2 kita demi melihat sinar ISLAM itu bersinar dalam kelabu kemungkaran ini. AYUH....

No comments: