Friday, October 17, 2008

Kemelut Pilihanraya Kampus

"dan berkata ALLAH kepada malaikat sesungguhnya aku menciptakan diatas muka bumi 'khalifah'...." AL BAQARAH


Di celah-celah kesejukan cuaca Manchester ini masih lagi ku dapat rasai kehangatan dan bahang suatu 'grand event' yang sedang berlaku di tanah air tercinta. terasa terpanggil untuk mencoretkan sesuatu akan peristiwa bersejarah buat semua rakan-rakan mahasiswa. kerana inilah saat penting buat seluruh mahasiswa tanah air dalam menentukan "khalifah" mereka dalam tempoh se-teneo akan datang.
Imam al mawardi dalam kitab al ahkam al sultoniyyah mentafsirkan ayat 'khalifah' itu dengan maksud mendirikan agama dan mentadbir dunia dengannya. mungkin ayat ini lah paling paling tepat menerobos masuk ke dalam jiwa sang pejuang kemahasiswaan dalam misi menruskan student rights. Kalimat agung ''student power" yang saban tahun bergema menerusi corong haler itu sudah pasti mahu digapai menerusi sistem demokrasi yang agak tempang ini. sudah barang pasti dua tiga minggu ini menjadi satu musim panas buat seluruh mahasiswa tanah air. Paluan gendang telah dilaungkan oleh sang SPR kampus yang menjadi hakim bagi perlawanan hebat ini yang menemukan Pro-asppirasi dan pro mahasiswa. bagi mereka, sudah pasti dalam apa jua perlawanan seharusnya mereka beraksi fi gelanggang yang sama, peraturan yang sama cuma pemain nya berbeda. namun saban tahun demokrasi mahasiswa ini tidak pernah adil dek sang referee. inilah warna-warni pilihanraya kampus sejak saban tahun di Malaysia.
Persoalannya bilakah suara mahasiswa yang menuntut demokrasi adil dan saksama ini mampu berlaku? adakah ianya satu mitos yang tidak pasti? namun begitu , persoalan yang saya suka ajukan pada rakan2 mahasiswa sekalian.. apakah niat kamu bertanding pilihanraya? adakah kita sudah siap sedia dengan segala kelengkapan untuk berada di gelanggang?.. adakah kita yakin jka menang kita mampu melaksanakan amanah dan agenda dakwah sebaik mungkin?. atau kita hanya mahu mengejar populariti dan jawatan, ataupun tradisi kita yang kita taqlidkan setiap kali muncul pilihanraya? ini semua seharusnya kita teliti dan telusuri dalam menempuh satu agenda besar dalam diari mahasiswa. soalan ini saya lempar untuk semua tak kira aspirasi mahupun pro mahasiswa.
Persoalannya nya slepas memerintah itu?? apa action plan nya?? nasib mahasiswa terus tidak terbela. isu ptptn..isu AUKU, pelajar miskin.. akademik mahasiswa merosot.. semuanya harus diingat dan direnung betul2. Kita harus jadi pejuang kebenaran dan nasib mahasiswa dan bukan berjuang untuk diri kita mahupun circle yang kita anuti sahaja. ingat teman-teman yang kukasihi. amanah ini amat perit dan berat untuk di pikul. semoga ALLAH memandu kita semua.
Buat teman-teman yang kukasihi di Tronoh, salam perjuangan buat kalian. ingatlah kata-kata ku ini. Menang tak semestinya baik buat kita, kalah tidak semestinya tidak baik buat kita. semuanya ada iktibar dan pengajarann yang dapat kita ambil mauizah darinya.

No comments: