Saturday, October 11, 2008

3 in 1

" alangkah baiknya jika ada segolongan daripada setiap firqah keluar untuk mendalami urusan agama, dan memberi inzar kaum mereka pabila pulang...." AT TAUBAH 122

Sudah barang pasti ayat di atas sudah meniti di bibir pada teman2 yang ku ingati di bumi Tronoh. namun ayat diatas diungkap semula oleh al fadil Ust Erfino Johari yang sinonim dengan rancangan "hayya bil arabiyyah" di corong radio IKIM satu ketika dahulu. pertemuan singkat kami dengan Ust yang mengupas tajuk Fiqh Perantau banyak membantu pelajar-pelajar khususnya di UK ini khussunya dalam urusan yang melibatkan feqah. kupasan soal halal haram, muamalah, solat dan puasa menjadi topik utama perbincangan kami. alhamdulillah sedikit sebannyak isu-isu muassir dapat diselesaikan.

11 oktober iaitu hari ini merupakan satu jadual padat bagi diri ini. setelah selesai slot Fiqh Perantau , kami bergegas ke Jamuan aidilfitri Manchester bertempat di Moss Side Hulme. sebuah pusat sukan yang kami sewa untuk tujuan sambutan aidilfitri. suasana amat meriah dengan gandingan 4 buah persatuan yang sudah sekian lama betapak di bumi Manchester ini. MALAYSIAN community of Old Trafford (MCOT), Malaysian student society of Manchester (MSSM) , Malaysian Community Of Cheetam Hill (MCCH) dan KUSMA. alhamdulillah, jamuan in bukan sahaja melibatkan warga Manchester bahkan dari kawasan terdekat turut hadir seperti teman2 dari Edinburgh, Birmingam, Liverpool dll.

Namun kemeriahan in kusambut seketika kerana ini hari ku terpaksa beriadah ala mua'sykar iaitu bermain rugby. mungkin sesuatu yang enak untuk di kongsi dalam 'pertempuran' kami di Trafford MV harini. Club kami (Trafford Maverick) akan berdepan dengan Gastang RUFC. apa yang menarik dalam perempuran ini adalah pada players nya. mereka mempunyai hamasah dan
daya juang yang tinggi dalam petempuran. bayangkan saya bermain bersama dengan mereka yang rata-rata berumur 30-an keatas. lebih menyentuh adalah apabila saya sempat berbual dengan seorang player yang sudah berumur 46 tahun. Namun intima' mereka dengan rugby tiak berbelah bagi. mereka tetap mahu menyumbang tenaga dan buah fikiran untuk rugby. seperkara yang menarik tentang mereka adalah mereka tidak lokek berkongsi skill dan knowledge permainan . Mereka tetap memberi sokongan yang jitu pada pemain baru seperti saya, apakan tidak sebahaguan besar dari mereka amat berpengalaman, 10-20 tahun pengalaman dalam permainan ini. Adakah kita pemuda yang baru setahun jagung ini mampu bersaing? Alangkah baiknya jika semua pemuda seperti kita mempunyai daya saing yang tinggi dan meletakkan iiwa raga kita untuk perjuangan ISLAM ini... ayuh lah wahai teman kita bangkit meletakkan diri kita di barisan hadapan memikul amanah sebagai Golongan MUDA yang akan merobah dunia.

Bukan menjadikan rugby bahan utama, persoalannya marilah kita cuba kaitkan setiap inci ruang hidup ini, main kita, akademik kita, persekitaran kita dengan ISLAM. alangkah indahnya semua ciptaan Rabb itu untuk kita hayati dan telusuri.

No comments: