Monday, October 6, 2008

SEJENAK DI CHEETAM HILL

" sesungguhnya orang-orang beriman itu bersaudara, maka peliharalah antara saudara kamu" .... : hujuraat

mungkin ayat in palng sesuai buat segnap peghuni Manchester yang baru menjejakkan kaki ke eropah ini. di kala tiada ayah ibu, abang dan adk disisi, hanya bertemankan saudara seISLAM dan seMelayu lah tempat mereka berteduh. kerinduan pada kampung halaman dapat terubat bila mana berkunjung ke sebuah tempat di utara Manchester - CHEETAM HILL
sudah lebih dua minggu saya engenali nama tempat ini dan agak kerap ke sana terutama di bulan ramadhan dan syawal ini. apa yang menarik agaknya? teringat bagaimana sirah hijratun nabi ke negri madinah lebih seribu empat ratus tahun yang lampau. dengan kepayahan hijrah nabi dengan para sahabat, sehelai sepinggang, nabi disambut meriah oleh sahabat di Madinah. inilah nilai "jil qur'anil farid' - generasi qur'an yang unik. terasa serpihan sirah itu kena pada diri ini se awal berada di bumi ini.
cheetam hill, sesuai dengan nama nya yang terletak di kawasan agak berbukit merupakan satu tempat kediaman yang indah bagi saya. dengan populasi lebih 100 keluarga Melayu yang menginap di sini, tidak hairan lah cheetam menjadi sebutan kebanyakan Melayu di UK ini. ini kerana ia terkenal dengan undangan majlis berbuka dan juga majlis hari raya ( open house). majoriti keluarga disini adalah mereka yang agak lama bermastautin di manchester untuk tujuan belajar. terutama postgrad dlm master ataupun Phd.
terasa meriah berada di sini dengan gelak tawa riang anak2 kecil yang amat fasih berbahasa inggeris memandangkan mereka bersekolah disini. komuniti disini sungguh meriah dan bersatu padu. mereka turut menubuhkan Malaysian Community Of Cheetam Hill (MCCH) dan menjadi tunggak persatuan di Manchester ini juga. mereka lah yang banyak membantu adik2 undergad dalam berbagai kesulitan termasuk megambil anak angkat bg pelajar baru terutama perempuan . maklumlah, dunia baru ini perlukan tunjuk ajar dan bantuan dari mereka yang lebih senior.
jalinan ukhuwwah ISLAM itu amat bermakna sekali. sungguhpun kita berlainan daerah, dialek percakapan di Malaysia, namun semua itu diketepikan hanya kerana rasa PERSAUDARAAN ISLAM itu mendahhulu segalanya.

1 comment:

Khabir Shuhaimi said...

Assalaamu'alaikum wrm wbt.

Apa khabar? Sihat?
Wah..bestnya berada di perantauan ya.. :)
Luas perjalanan...Luas pengalaman...
Doakan ana dimurahkan rezeki...berpeluang melanjutan pelajaran & perjuangan kesana...

Semoga Allah mempermudah dan memberkati abg di sana...TAKBIR!

Warm regards,
From: al-akh khabir.