Wednesday, November 5, 2008

SEPAHIT PERIA SEMANIS GULA

SABDA NABI MUHAMMAD SAW : " ingat 5 perkara sebelum 5 perkara , sihat sebelum sakit, muda sebelum tua, kaya sebelum miskin, lapang sebelum sempit, hidup sebelum mati"

In order to get through in the civilize and most globalization world nowadays, as a student, slave to GOD, as son, and as daie ilALLAH obviously we will facing such unpredictable situation in life. The life cycle is sometimes hard for us to estimate when we are up in the sky and when are we underneath the earth? butthat is the facts of being Human in this real world.

Apa yang menerjah kotak fikiranku ketika ini adalah untuk menulis mengenai satu hakikat hidup yang mungkin kita perasan kehadirannya ataupun tidak which is lapang sebelum sempit. pada satu-satu masa mungkin kita trasa betapa indahnya hidup ini dengan segala anugerah dan nikmat kurniaan ilahi. segalanya cukup.. makan,minum,pakaian,tempat berteduh sehingakan kadangkala kita tidak tersedar kita banayk kufur nikmat dengan membeli apa kita kehendaki dan bukan apa yang kita perlukan. istilah sengaja membazir ini mungkin jarang kita lihat kerana kita merasakan semua cukup. Environment-CUKUP ini menjadikan kita selesa, senang, puas hati dan segalanya indah. semuanya CUKUP. Zon CUKUP ini meletakkan kita dalam keadaan comfort dan tak terasa kurang sedikit pun. Adakah kita akan merasa lapang selamanya..?

When the wheel get down we will realize the real world?... bukan bermakna kita mesti menempah susah dalm hidup. tapi mungkin dalam usaha kita takwin diri ini atau masyarakat yang selama ini selesa dengan kedaan sebelumnya ia relevan. jika kita ungkai sejarah zaman penjajah dahulu dan zaman era 1990-an mngkin banyak bezanya. Pada zaman penjajah la rakyat Malaysia belajar erti susah, makan ubi kayu, air telaga dan sebagainya. mungkin zaman itulah rakyat benar2 menghargai erti sebuah kehiduapan kerana semuanya TIDAK CUKUP. beras tak CUKUP, duit tak CUKUP, gandum tak CUKUP segalanya tak CUKUP. era sebelum merdeka inilah rakyat banyak belajar erti hidup mungkin. berbanding kini pada era moden ini kita jarang mengerti makna hidup. sistem tarbiyyah hidup ini memang adil dicipta TUHAN, susah dan senang pasti silih berganti, lembut dan keras sudah pasti di tempuh, terang dan suram saling bertaut. semuanya tanda kasih Rabb pada hambanya dalam mendidik dan membentuk masyarakat dan ummah. tidak semuanya manis dan tidak semuanya pahit untuk dinikmati dalam satu hidangan bernama KEHIDUPAN.

No comments: