Tuesday, November 25, 2008

Erti PERSAHABATAN

salam sejahtera kepada semua peminat setia blog ku ini. terasa zalim pada kalian kerana agak lama jari ini tidak mencoret sesuatu dalam ruangan yang ama bermakna buat diri ini. kerana teringat sabda nabi : "sampaikanlah dariku walau satu ayat". sudah pasti kalian tertunggu-tunggu untuk membaca post seterusnya dariku, maaf sekali lagi kerana diri ini lemah dan alpa untuk memberi sesuatu. sebagai medan dakwah ku di alam maya ini, aku harus memberi sesuatu dan menyumbang sesuatu untuk ISLAM. Sebelum terlupa, selamat menempuh SPM buat athirah (adik kesayangan ku) , moga ALLAH mudahkan segalanya buatmu dan mudahan mencapai keputusan terbaik buat dirimu.
bidang penulisan ini amat besar ertinya buat kita dan buat dunia ILMU semestinya, ulama' menggunakan bidang ini seluasnya untuk menjawab persoalan ummat. penulisan ibarat mata pedang yang bisa menusuk tajam ke dalam lubuk hati si pembaca. pelbagai perkara terjadi dalam hidupku beberapa minggu yang lalu yang kurasakan amat bernilai. mungkin dapat ku rangkumkan kesemuanya disini. bermula dengan aku memulakan bidang tugas sebagai "floor engineer" a.k.a cleaner di sebuah syarikat yang agak terkenal di Manchester ini. part time job ini mungkin sebagai meda latihan bagi ku, yelah terkesan bilamana degree holder's ini memegang penyapu, plastik sampah, mop lantai etc. inilah tarbiyyah terbaik buatku untuk mendidik nafsu dan sifat mazmumah ku. Nah rasakan erti sebenar HIDUP. erti susah payah mendapatkan duit, walaupun ku bekerja hanya 2 jam sehari. cukup mengajar erti kehidupan. mungkin semua kerja ini sudah biasa ku buat di rumah dahulu tetapi bilamana ia adalah kerjaya, memang berbeza.
beberapa hari lepas juga sempat aku mendengar kuliah seorang yang amat aku hormati,- bekas Ketua Dewan Ulama'... alhamdulillah tak sangka dapat bertemu muka dengannya. sungguh banyak pengisian dan manfaat drnya. yelah, org lama dan sarat dengan pengalaman dalam perjuangan. jauh ku berfikir, adakah sempat aku merasa nikmat sebagai pejuang pada umur sepertinya??... Ya ALLAH , ku mohon tetap dan thabat dalam perjuangan ISLAM ini. Moga ALLAH terus panjangkan usia dan rahmati Ulama' seperti ini yang banyak jasanya pada rakyat dan masih kita semua memerlukannya.
namun, kisah terbaru ku pabila sempat berkunjung ke Liverpool dan Lancaster beberapa hari lepas yang mana tempat yang belum pernah kukunjungi. Liverpool yang diisytihar "European CIty 2008" as in heritage city that represents Europe as a whole. sungguh indah kota ini kerana lokasi nya di tepi pantai. bekas pelabuhan terulung pada zaman revolusi inggeris satu ketika dahulu. masih terlihat kesan kehebatan pelabuhannya di ALBERT DOCK. satu lokasi tumpuan pelancong disini. Liverpool juga terkenal dengan kumpulan band "The Beattles" yang berasal dari sini. pengembaraan diteruskan ke Lancaster untuk bertemu dengan Dr Zulqarnain, lecturer PCS ku satu ketika dahulu yang dalam rangka menyiapkan viva PhD nya disini. Lancaster jauh lebih tenang dan damai as in countryside dan pekannya memang British town. sungguh permai di sini dengan banyak farms dan binatang ternak. ingin ku ke sini lagi inshaALLAH.

3 comments:

Makeover360 Beauty Academy said...

salam.. kagum ana..bukan mudah degree holder nk jd cleaner.. latihan yang baik untuk jatuhkan ego. smoga istiqamah sll!!

hamzah Asadullah said...

salam.
haha apek.
baguih2.

hamzah Asadullah said...

aku tak tau la...tapi kalau boleh comment tanpa ada akaun lagi best.
sebab aku ni jenis malas bukak akaun la wahai apek...