Tuesday, December 9, 2008

Jalan Kaki

Buat kesekian kalinya, salam sejahtera dan salam hormat buat semua yang sudi melayari blog ini yang sudah agak lama suram dari bahan wacana ilmiah. Sempena Aidul ADHA ini saya ingin mengambil kesempatan mengucapkan salam aidl adha buat semua muslim seluruh dunia. eid mubarak ya akhu kum fil ISLAM. bak kata org Turkey: 'qurbani bayraminizi'... buat para pejuang agama ALLAH, moga kita menghayati erti tadhiyah seperti tercatat dalam arkanul baiah, belajar erti korban dan bukan seqadar menyumbang.

Namun tidak terniat di hati untuk merungkai tajuk qurban pada entry kalini kerana mungkin ada topik lebih menadi pilihan. teringat kata2 seorang shbt padaku tempoh hari : " aku tengok dan perhati ko ni suka fikir benda2 yang org tak fikir". masyaALLAHhu kana wama lam yasya' lam yakun. pengalaman hidup banyak mengajar cara kita menjalani kehidupan, melihat, mendengar dan mentafsir sesuatu. tidak dapat kunafikan memang ku amat gemar memerhati dan menganalisa sesuatu dengan cara berbeza. Jalan kaki adalah maudhu' ku pilih pada kali ini untuk dikongsi bersama. Sejak awal lagi hadir ke UK ni telah ku perasan betapa British tends to walk fast. Memang diaorg berjalan laju, namun jika dulu di Malaysia kurasakan mereka berjalan laju kerana kesejukan.. cold, freeze etc. Namun mungkin itu antara reason but not solely because of COLD. Pernah satu hari ku berjalan dan ku dipintas seorang wanita kerana langkah ku lambat tidak seperti arus mereka. Arus mereka deras memacu kaki mereka kemana jua perginya.
Ku cuba fikirkan keadaan di tanah air dimana org melayu amat suka berjalan dengan tone yang perlahan. slow and steady. mungkin berjalan Malaysian compared to British can be discussed. first point yang boleh diperhati ialah, bilamana kita berjalan tanpa matlamat dan hala tuju maka kita akan tend berjalan lambat. cuba kita nak kejar kelas jam 9 am , pasti kita memecut sedaya upaya untuk tiba di kelas on time. tapi kalau kita just window shoping mesti perlahan sahaja gerak langkah kita, kerana tiada hala tuju, tiada matlamat.
kedua, di kala berjalan, kadang kala kita berjalan dengan tempo perlahan, laju, dan kadang2 kala berlari2 anak. semua itu ada sebab tertentu. itulah lumrah perjuangan.. dalam satu perjalanan jauh, kadangkala kita laju, perlahan berherti seketika dan kadang kala kita meemcut. siasah nafas panjang. wahai pejuang sekalian, sedarlah bahawa kita dalam perjalanan yang jauh, jaga tempo perjalanan kita agar kita tak semput di tangah jalan, agar tidak terjatuh ketika berlari tersepak batu, agar tidak juga ditinggalkan 'white' td, dan tidak juga terus berhenti mengambil nafas. seimbang kan semua tempo ini yang amat kita perlukan. perumpamaan berjalan kaki ini boleh kita amik pengajaran buat hidup ini.

2 comments:

bintukhazar said...

abg fiq,bjalan kaki la byk2...dpt kurangkan lemak!
ngee~

Nurul Sharina said...

ana setuju sgt dgn analogi enta..