Friday, December 19, 2008

penyapu

" Project management is all about dynamics.. all about compromise.. it will changes with time.. there is no rigth wrong answer. postgraduate students difference compared to undergraduates. PG environment, we extract the knowledge and determne the way we think..".. DR Callum Kid (personal tutor)
Alhamdulillah wa kafa, segala puji dan syukur tidak terkata buat TUHAN pentadbir dan pengurus sekalian cakerawala. Ku amat terasa erti syukur itu bilamana diri ini di beri pakej 3 in 1 sejak seminggu lalu- fever+cough+flu+headache...alhamdulilah. sakit itu TARBIYYAH berkesan buat hati dan roh kita. Baru sedar akan nikmat sihat sebelumnya di kala diberi inzar oleh NYA. itulah manusia, pelupa, ingat pada PENCIPTAnya di kala dilanda musibah.. mari bermuhasabah...
Namun mungkin bukan isu sakit, sihat yang ingin ku ulas pada malam ni, kerana di kala diberi nikmat sakit ini selama lebih seminggu ini ku gigig kan tulang empat kerat ini untuk teruskan mencari nafkah di St James building as a cleaner. Mungkin pada mulanya ku rasa tiada banyak perkara boleh ku belajar as a cleaner, no added value and new knowledge that i can learn from. however, as couples of times i can sense the knowledge behind CLEANING. walaupun rasanya kerja membersih aka mencuci tampak mudah dan senang.. banyak perkara tersirat disebalik nya yang boleh saya syarahkan disini. maklumlah, bakal MP memang kena berlatih bersyarah atas maudu'2 yang pelbagai.
Entry kali ini i wud like to share on broom. YES a broom...it simple isn't it. di kala sedang menyapu lah saya banyak mencetus idea2 baru untuk manfaat diri mahupun ISLAM itu sendiri. kerana basically i wud spend around 30 min to complete sweeping the floor. Perkara yang paling penting sebelum menyapu ialah saya akan pastikan penyapu itu bersih kerana mungkn akan terlekat habuk atau small2 particles as in cebisan kertas etc. saya menggunakan penyapu biasa dan bukan penyapu lidi. Mungkin analogi penyapu dah biasa di gunakan oleh pelbagai lapisan masyarakat dalam metafsir pelbagai perkara terutama 'hidup berkumpulan'. Namun apa yang saya tertarik disini untul berkongsi tentang diri penyapu itu sendiri. di kala saya menyapu, kadangkala bulu penyapu itu sendiri tertanggal dan menjadika ia juga sebahagian dari sampah yang saya sapu. Kadang kala juga bila mana terlalu dusty, penyapu akan block dan tak dapat menyapu dengan berkesa, penyapu perlu dibesihkan.
Mungkin disini lah terungkap apa yang saya fikikan, diri Daie umpama penyapu, diri seorang mujahif umpama penyapu. Mana mungkin penyapu yang kotor mampu menyapu dengan bersih, penyapu perlu senantiasa dibesihkan untuk digunakan. Wahai teman2 sekalian, kadang kala kita alpa yang diri ini perku kepada tazkiyatun nafs- pembersihan jiwa, tarbiyyah ruhiyyah. kadang kala kita asyik menyapu dan tidak sedar penyapu kita penuh dengan habuk dan tidak mampu menyapu dengan bersih as expected. kadangkala kita lantang berceramah, kuliah, tazkirah memebri usrah, tapi kita lupa kita kadangkala kotor yang mana kita perlu bersihkan agar mad'u tidak terkesan dengan isi kuliah kita... siapa yang bersalah? lebih malang lagi bulu2 penyapu itu bertukar menjadi sampah yang turut di sapu oleh rakan2 penyapu kita yang lain.
Akhir kata, sama2 kita muhasabah diri ini yang hanya seqadar abdi pada RABBI. selari kan amal inadah kita dan dakwah kita agar ia memberi kesan pada kita dan mad'u..
salam Manchestee buat Malaysee

No comments: