Thursday, November 13, 2008

Kota Bharu vs NewCastle

















salam pertemuan buat seluruh pejuang-pejuang blog seluruh dunia. alngkah tersenyum nya sang matahari melihatmu melayari penamu dalam erti kata menyampaikan sesuatu bermakna buat seluruh ummah. betapa girangnya sang bulan dengan memancarkan purnamanya dikala melihat jari-jemarimu menari rancak di atas pentas keyboard itu, meskipun sempit masa mu namun tetap komited mencurah idea dan buah fikiran buat tatapan seluruh alam.
alhamdulillah berkesempatan saya ke sebuah kota yang juga terdapat di tanah air kita- NEW CASTLE. mungkin jauh berbeza dengan Kota Bharu di negeri serambi Mekah itu yang makmur dengan majlis ILMU dan masyhur dengan ni'mat ISLAM di sana. Bak kata pepatah sambi menyelam minum air, itulah pepatah paling tepat rasanya, sambil brjalan dan sambil berdakwah. Mesej ISLAM musti disampaikan, proses membimbing UMMAH musti diteruskan demi melihat syiar dan syariat ISLAM tertegak di atas muka bumi Rabbul Jalil ini.
Maha Suci ALLAH, itulah kalimah yang terpacul dek keindahan dan kesempurnaan suasana ni NewCastle yang kurasakan teralu indah dikala musim luruh ini. dengan gabungan 'the 7 bridge' yang terletaj di Tynemouth membuatkan panca indera ini termenung sejenak memerhati dan menganalisa alam ciptaan TUHAN. teringat daku dikala program mukhayyam bersama sifu tarbiyyah -Ust Mat nor yang kerap menyebutkan - Bermu'ayashah dengan ALAM'. BERERTI kita bersama menghayati kehidupan ALAM ini. banyak ibrah boleh kita ambil dengan memerhatikan rububiyyah ALLAH ini.
Akhir kata jazakallah buat teman yang membawa saya ke sana.. moga ALLAH membalasnya.
" perhatikan bilamana 'alam tersenyum padamu"

1 comment:

bintukhazar said...

alam..bro,wah2....sronok eh...erm,lain kali interframe lagi nameku?(adik ksygnmu) di dlm blogmu... ngee~