Sunday, May 17, 2009

Bermain-main dalam IBADAH




"wahai abid yang kepada dua tempat haram, sekiranya kamu lihat kami yang berjuang, nescaya tahulah kamu, kamu seben arnya sedang bermain2 dengan ibadah, sesiapun yang membasahkan pipi kerana takutkan ALLAH, kami bukan airmata yang keluar tetapi tengkuk kami yang berlumura n dengan darah"

syair Abdullah ibn Mubarak pada Fudhail bin Iyadh

assalamualaikum dan salam perjuangan wahai teman-teman yang rindukan syahid...

terkadang hidup ini penuh dengan pelbagai ujian dan dugaan yang di karunia ALLAH untuk meningkatkan iman kita. di kala itu, melihat bagaimana banyaknya ragam dan kerja buat manusia yg melata di atas muka buminya ini yang asyik mengaku mereka sedang beribadah pada ALLAH. banyak hadir golongan yang mengaku mereka berjihad, mereka berdakwah, mereka melakukan tugas nabi dan sebagainya. justifikasi kepada ini semua hanya mereka yang tahu. adakah kehadiran banyak nya golongan ini satu rahmat? ataupun ujian?. sedangkan mereka jua kuat berjuang dalam menegeak kalimah ALLAH.. namun menolak sebahagian dari aspek ISLAM.. SIASAH. bukankan TARBIYYAH dan SIASAH itu berkait? moga ALLAH dorong kita akan kebenaran ISLAM ini.

terkadang dalam kita sibuk berjuang, mengaku berjihad, melakukan kerja ISLAM, bimbang kita ini sedang bemain-main dengan kerja buat kita. kerana dasar perjuangan kita itu sudah pasti kebenarannya, namun soal AIDS haraki, sekitar persoalan Qalb itu menjadi musuh. terkadang merasa riak, rasa ujub dan hebat, mahu kan pujian dari manusia. Moga ALLAH pelihara kita dan bantu kita ikhlas dalam berjuang.

1 comment:

Khabir Shuhaimi said...

Assalaamu'alaikum wrm wbt.

Salam Ziarah dari bumi Malaysia.

Apa khabar?

Semoga sihat Iman dan Jasad selalu.

Semoga berjaya dunia akhirat :)

Wassalaam.