Sunday, September 28, 2008

DARI TRONOH KE MANCHESTEE

" Tuntut lah ilmu sehingga ke negeri China"... itulah petikan hadis nabi SAW yang amat masyhur bagi seluruh umat ISLAM. tika di zaman nabi, negeri China dianggap amat jauh tempatnya dengan kadar tika itu yang hannya berkenderaan kan unta dan keldai.. amat jah negeri China itu. Namun apakah sgnifikan nya menuntut ilmu dan negeri yang amat jauh itu?
Mungkin hadis inilah yang telah banayk mendorong saya untuk meneruskan perjuangan menuntut ilmu yang tak sudah ini. sudah pasti bagi seluruh kaum muda mengakui ILMU adalah satu perkara asas dan wajib dalam kehidupan. hatta nabi kita di awal kerasulan diutuskan dengan 'IQRA'.. baca..baca..baca. tuntutlah ilmu dari buaian ke liang lahad. sungguh luas ILMU Yang Maha Esa sehingga tiada sempadannya. Kita hanya mampu mencedok sekelumit darinya didunia ini.
Perjalanan ku ke bumi Gordon Brown ini merupakan langkah awal buat diri yang naive ini untuk mengenali luasnya muka bumi ALLAH ini yang tidak tercapai dek aqal yang sempit ini. inilah hakikat insan yang lemah. bilamana berada di suatu tempat yang jauh dari segala yang biaa, bilamana jah dr nikmat yang biasa didapati maka TUHAN lah tempat palin dekat dihati. mungkin ini pengajaran pertama buatku.
Suasana dan medan di sini jauh berbeza dengan tanah air tercinta. Masyarakat nya, budaya nya, adab penduduk nya, cuaca nya dan berbagai yg lainnya. dari org tua hingga ke kanak-kanak mereka semuanya saling memberi satu ilmu yang baru padaku. gaya percakapan, body language, semuanya agak baru bg diri ini.
Moga hari2 mendatang ini dapat ku tempuhi dengan kesabaran dan tetap imanku, masih byk ilmu yg perlu ku pelajari di bumi yg penuh cabaran ini.

1 comment:

Khabir Shuhaimi said...

Assalaamu'alaikum wrm wbt.

Kehadapan Akh Abg Afiq yg dirindui,

Apa khabar... disana? Harap sihat hendaknya..
wah..! ana tengok ada gaya nak jadi macam ustaz hasrizal dah lepas ni.. boeh jadi saiful islam.com versi lepasan utp ni..huhu..nanti kena panggil ke rancangan BLOG RTM..=) boleh promote bersatu..=)
boleh La slalu2 buat NEW post berkenaan pengalaman harian disana ye...(harap sangat (^_^) ), dan masukkan la skali 2,3 gambar kat sana...mesti best...
insyaAllah ana akan baca tiap2 hari...(i'll apend 2-3 miutes on your blog, if ada post baru..)..
baiklah..sekian itu shj dari ana.. jaga ni'mat iman,Islam dan syarikat..baik2 ye..
semoga bertambah Taqwa kepada Allah..as pengalaman bertambah di negara orang... =)
Nta boleh! TAKBIR!
Semoga bertemu lagi di alam maya..
Dikesempatan ini..ana mengucapkan
"Selamat Hari Raya 'Aidilfitri, Maaf Zahir & Batin, Taqobbalallaahu-minnna wa minkum"

Sekian. Terima kasih. Wassalaamu'alaikum wmr wbt. =)

Sincerely,
~Khabir, i18~