Tuesday, July 15, 2008

penderitaan rakyat

EURO 2008 telah menyaksikan satu persembahan hambar oleh jaguh2 dari benua eropah. seawal penyingkiran ENGLAND dalam pusingan kelayakan. disusuli kelibat rasaksa eropah seperti Perancis, Belanda dan alain2 yang turut mengecewakan. malah, persembahan di peringkat final antara spain dan germany juga tidak seperti dijangka. persembahan mereka dilihat tidak wajar dan kurang menyengat memandangkan mereka merupakan jagoan bola sepak bertaraf dunia.

itu cerita bola sepak, bagaimana pula bila kita cuba analaogi kan pemain bola sepak dengan seorang menteri berdepan dengan bekas timbalan perdana menteri malam tadi. mungkin anda mempunyai pandangan dan intrepretasi masing2 dalam hal ini. sebelum menyentuh mengenai isi perdebatan ini, kita lihat dulu beberapa perkara yang menjadi persoalan sebelum perbahasan :

1) mengapa debat diadakan di dewan bahasa dan bukan di tempat terbuka spt stadium etc?
2) mengapa anwar dipilih mewakili pembangkang dan bukan ketua pembangkang?
3) adakah shabery chik wakil kerajaan yang paling tepat untuk berdepan isu MINYAK?
4) kebebasan media sudah terlaksanakah dengan hanya menyiarkan debat secara "live" di TV 9
5) pastikah johan jaafar org paling adil sebagai moderator debat?


" HARI INI KERAJAAN MEMERINTAH , ESOK MINYAK TURUN"


laungan ini menjadi tajuk pilihan debat antara pemimpin de facto PKR dan Menteri Penerangan yang baru: datuk shabery chik. TV3 dalam buletin utama , 1 jam sebelum debat telah memaklumkan keuntungan Petronas sebanyak RM61 billion selepas cukai dan lain2 expanses. sejak 1974, Petronas telah memberi pada kerajaan sebanyak RM234billion dan pada tahun ini sahaja 4.8billion diperuntukkan untuk kerajaan negeri sebagai royalti. pengumuman ini telah memberi kredit besar buat rakyat dan pendebat untuk memanipulasi isu ini yang dilihat memihak kepada Pakata Rakyat. adakah ini percaturan ,Menteri Penerangan??

persoalannya adalah.. dimanakah duit keuntungan ini dibelanjakan oleh kerajaan? permasalahan nya adalah pengurusan harta kekayaan negara ini adakah di urus tadbir dengan bijaksana dan cermat? masalah yang utama adalah penderitaan rakyat. pimpinan kerajaan terus menerus mempertahankan keputusan kabinet seolah2 keputusan itu tiada kompromi fdan tidak langsung menyelami perasaan dan rintihan rakyat. keringat peluh kepayahan rakyat dari golongan nelayan yang terpaksa meredah lautan ombak, petani yang terpaksa membanting tulang di tengah mentari panas hanya kerana mereka ini mahu mencari sesuap nasi buat diri dan keluarga. kenaikan mendadak harga minyak sudah pasti menambah derita yang belum pasti bila sudah nya. ibarat sudah jatuh di timpa tangga. adakah pemimpin kerajaan benar2 menyelami hal ini??? rakyat terus derita, terus terseksa dan kesannya ekonomi negara akan merudum. beras naik dari RM 17.00/10KILO kepada RM29.00/10KILO. apa rakyat mahu makan?


" apa nasib mahasiswa"


ayuh la golongan pemuda kita fikirkan nasib masa depan kita.. mampukah kita menyara anak isteri dalam keadaan minyak pada harga RM 4.00/liter kelak, beras RM 40.00/10kilo. ini persoalan nya. inflasi rate pada tahun 2006 bila mana minyak naik 30sen adalah pada kadar 4.5%, dan bilamana pada bulan ke -2 selepas dinaikkan 70 sen , inflasi naik ke paras 8%. kadar ini akan terus meningkat kerana ekonomi rakyat negara kita terkesan dengan kenaikan minyak. pendek kata, minyak naik, inflasi turut naik.

apa nasib mahasiswa, kesan terhadap kos pembelajaran kita, duit makan meningkat, pengangkutan meningkat, duit buku meningkat, duit sewa rumah/hostel meningkat. apakah mampu kita meneruskan pembelajaran kita 2-3 tahun akan datang dengan begini keadaan nya. bagaimana dengan cas PTPTN. bagaimana golongan muda mahu teruskan pelajaran jika kos terlalu tinggi. sekaligus ruang pendidikan akan terkesan dengan kenaikan harga minyak ini. ibu bapa tidak mampu menghantar anak2 ke IPT/IPTA atau kalau mampu pu, mereka akan BERHUTANG.....

No comments: